KLUBAFTEN APRIL 2005
Klubben
havde til aftenen via et medlem fået Kurt Brædder til at
komme og fortælle om sine erfaringer med CITROËN biler -
specielt modellerne med den hydrauliske affjedring.
Kurt Brædders Citroën
erfaring starter i 1965 med en DS og han har så prøvet
de fleste modeller frem til XM - dvs. DS/ID, GS CX og XM
- alle med "hydraulik blod" i årerne.
Ved siden af sit værksted kørte han TAXA og var i løbet
af årene blevet tvunget over i en BMW, da Citroën på et
tidspunkt ikke længere lavede store modeller i
TAXA-størrelse..
Han har blandt andet kørt over 1
mill. km i en CX diesel uden motor problemer, men -
AK AK - rusten tog livet af bilen. CX var lidt af hans
hjertensbarn og da Citroën satte plastik kofangere på
for at forny modellen, glemte de - ifølge Kurt - at
rette 50 andre ting. Faktisk var de rustfrie kofangere
noget af det bedste på modellen. Oplagte rustproblemer
i bagskærme og bagklap
blev gennemgået. Og så det elektriske system - ak ja det var lidt af
et uhyggeligt emne. Meget uhyggeligt. Kurt havde været
lige ved at lave sit eget lednings net til en CX'er, men
så fik han solgt bilen og så var problemet løst.
Hans største projekt gennem
tiderne med en CX'er var at skifte til nyt karosseri. Det var
en meget
arbejdskrævende opgave og set i bagklogskabens klare lys
nok ikke
det mest lønsomme, man kan foretage sig. Men sådan er det
jo - man skal ikke altid se på pengepungen..
|
|
Kurt var god til at fortælle og Pers CX'er var
stjerne for en aften..
På billedet er
Brian i færd med at gøre klar til at hejse CX'en op
på liften for at man ved selvsyn kan se nogle at de
"medfødte" skavanker... |
Stor tak til Kurt Brædder for at komme og fortælle.
|
|
.
Som det ses på billedet, så er
rust den værste fare for en CX.
Som professionel bilist (TAXA-chauffør) har Kurt
følgende kommentarer ved at sammenligne en Citroën med
en BMW mht. gode og dårlige sider:
CITROËN:
GODT |
DÅRLIGT |
Kører
bedst.
Gode motorer i diesel udgaver. |
Pyntelister og chrom.
El system.
Garanti er ikke ok, har tit følt sig sejlet agter..
Rust.
Bagsvingarmslejer |
BMW:
GODT |
DÅRLIGT |
Bedre samlekvalitet generelt.
Garanti og aftaler overholdes. |
Kører ikke som Citroën |
Du kan se flere billeder fra aftenen her
(klik på linket):
Billede 1: CX
gøres klar til undersøgelse
Billede 2: én af
de 500 fejl på en CX er rust i bagklap
Billede 3: rust er
CX'ens værste fjende
Billede 4: rust,
rust og atter rust
Billede 5: CX'ens
anatomi beskues nedefra
Billede 6: lidt
til den søde tand
Billede 7: endnu
mere sødt
Billede 8: der
lyttes og CX'en kigges nærmere
Billede 9:
reservedelskatalog fra SCAN AUTO
|