2CV MOTOR - APRIL 2008


 

 



MÅNEDENS BIL ER EN MEHARI - SOM OPTAKT TIL NÆSTE KLUBAFTEN

 

 


  Nå - men aftenens arrangement bestod i at starte en 2CV motor, der i dagens anledning var placeret i værkstedets specielt fremstillede "bænk".
 
  Efter opstart og kontrol af tænding vha. måleinstrument, skulle der eksperimenteres med at installere elektronisk tænding.
Så et i Tyskland indkøbt sæt blev fundet frem og snart tog monteringen fart.
 
  Klubbens altid energiske værkfører og formand havde i fællesskab til aftenen udstyret motorbænken med diverse udstyr, så man bare skulle slå tænding til og trykke på "start" - ja så startede motoren sørme.   Det er faktisk en genial opfindelse med en sådan bænkopstilling, når man skal servicere en motor.  




Her ses boksen monteret hvor kondensator m.m. før var placeret.
 


Så er det ellers bare frem vejledning, skruetrækker, bidetang, et par fastnøgler samt det uundværlige 6 mm bor og kridt til opmærkning.
 


Ledningerne monteres som angivet i vejledningen og snart er det tid til at justere tændingen - en smart detalje er den indbyggede diode, der lyser grønt og slukker på de rigtige punkter. Jeg er faktisk lidt imponeret over, hvor simpelt det er at justere tændingen ind.

Det viste sig også, at motoren straks sprang i gang, da der blev trykket på "start" og den gik fint og tog gas uden problemer.

Keine Hexerei - nur Behändichkeit" - som de siger sydpå..
 


Her ses bænken i al sin enkelthed med benzindunk, måleinstrument m.m.


Copyright © Sydhavsøernes Citroën Klub 2001. Sidst opdateret den 03. april 2008

WEB-master, design m.m.: SFH DATA, Haslev.