| Stegt flæsk øg persillesovs – 3. juni 2026 | ||
| Traditionen med stegt flæsk og persillesovs på klubaftenen i juni måned blev overholdt i år. For at kunne slå to fluer med et smæk blev der reserveret bord på den genopståede Restaurant Falstria, der ligger lige dér hvor den nye Storstrømsbro – Dronning Margrethe II’s Bro – rammer Falster. Restauranten har i mange år været et kendt hotel og spisested, men har som mange andre tilsvarende været lukket i en periode. |

| Den oprindelige plan var, at vi kunne tage en tur over begge broer som et farvel til den gamle Storstrømsbro. Men grundet arrangementet med åbning af den nye bro i weekenden 6. – 7. juni var den gamle bro blevet lukket for trafik nogle dage før. Derfor måtte vi nøjes med at tage turen fra Restaurant Falstria til Vordingborg Nordhavn via den nye bro. Men de indkøbte is i kiosken på Nordhavnen smagte nu også udmærket alligevel. |


Retur til 2026
| Løvspringsrally – 17. maj 2026 | ||
| Vejret op til årets Løvspringsrally tegnede ikke for godt. Dagen før var den bedste påklædning regntøj – eller ophold indendørs. Men fra morgenstunden tegnede vejret til at blive et rigtigt forårsveRetur til 2026jr med sol og skyer – og tørvejr for dagen. Startstedet var som ofte tidligere sat til at være parkeringspladsen på Farø. |

| Inden start blev der udleveret et kort, der viste ruten for dagens tur. Første stop var Grundtvigs Mindestuer ved Udby kirke. | ||
| Her fik vi en meget detaljeret rundvisning og fortælling af Anne Mette, der er forholdsvis nyansat som guide ved Grundtvigs Mindestuer. Derudover blev vi også vist rundt i haven, der omkranser præstegården samt en tur ind i den flotte Udby Kirke. Helt klart et besøg, der bør deles med andre med samme interesse for vor kendte salmedigter. |




| Efter rundvisningen blev den medbragte mad fortæret på et par bænksæt uden for præstegården. Vejret var fantastisk. | ||
| Herefter var det tid til at fortsætte turen mod næste stop, der var Sandvig Havn. Undervejs blev der udenfor køreplanen slået et slag forbi Jungshoved, hvor der på denne årstid er en flot samling rhododendron igennem et skovområde. Men da de står lidt i ly af skoven, var vi en eller to uger for tidlig på færde. På nedenstående – lidt utydelige – billede ses en lille stribe rhododendron lidt før skovområdet, hvor der er mere sol og blomstringen er i fuld gang. |

| Tilbage på køreplanen gik turen til Sandvig Havn, hvor der blev kigget lidt på skibe og drukket kaffe ved to sheltere. Her udspillede vores kasserer Per M. også sin rolle som quizmaster, da der også skulle lidt underholdning til. Resultatet blev, at Lisbeth og Stig, Bubi og TAXA-Poul hver vandt en flaske fransk rødvin. | ||
| Som slut på dagen gik turen til Kalvehave Havn. Her var der mulighed for at spise en is samt få lidt motion ved at skubbe Stigs B11’er i gang. Slut på en fantastisk dag i godt selskab og med rigtigt Løvspringsvejr. |
Retur til 2026
| A-model aften – 6. maj 2026 | ||
| Den årlige A-model aften byder som regel på godt vejr, god mad samt en køretur “ud i det blå” på Sydhavsøerne. Dette kom også til at holde stik. Ikke mindre end 14 medlemmer havde booket plads omkring bordet klokken 18.00 på Café Hulyas på Sakskøbing Torv, og torvet var godt fyldt op med A-modeller samt andre med et andet bogstav foran “modeller”. Til at passe på køretøjerne havde Anders sørget for lidt “Wireless Protection” i AMI 8 Week-End’en”. |

| Da kalorie depoterne var vel fyldt op, var formand Jacob klar med information om den kommende køretur samt kort og kørevejledning. Da Jacob nu er blevet en del af Femern projektet og dagen bød på placering af første tunnelelement, var det oplagt at turen kom til at ende ved “Pilen” – udsigtspunktet tæt på tunellen. Første stop på turen var foran Lungholm Gods, hvor der som sædvanligt på turen lines op til fotografering. |




| Efter fotografering fortsatte turen mod Rødby station, der er den nye station anlagt ude midt på en mark. Dette er der en forklaring på, da den ikke kan komme meget tættere på tunellen. Årsagen er, at umiddelbart uden for tunellen er der en form for sikkerhedsområde, hvor der skal placeres sikkerhedsudstyr samt være plads til redningsområde i tilfælde af større uheld i tunellen. |

| Sidste stop på turen var på parkeringspladsen ved udsigtspunktet “Pilen”, der rejser sig et godt stykke op i luften, så man kan se ud over hele området ved tunnelbyggeriet. Bemærk området er planeret med opgravet havbund – der er ikke et græsstrå i miles omkreds selvom området har set sådan ud i et godt stykke tid. |
Retur til 2026
| 4. maj aften på Svinø – 4. maj 2026 | ||
| Det er efterhånden blevet til en tradition at køre en tur til Svinø hos Jesper for at få en kop kaffe og nyde foråret i hans store have. I år havde hans nabo/lejer været så venlig at bage en 2CV kage samt fremtrylle en kaloriebombe i form af en flødebollekage med jordbær og chokolade. |


| Da klokken nærmede sig 20.00 var det tid at bryde op og køre mod Svinø kirke, hvor højtideligheden for de allierede flyvere holdes. Hvert år afsluttes ceremonien med, at en formation af ældre flyvemaskiner overflyver kirken for at hædre alle de dræbte flybesætninger, der i sin tid blev stedt til hvile på kirkegården. |

Retur til 2026
| Rustbeskyttelse – 11. april 2026 | ||
| Lørdag, den 11. marts 2026 var vi inviteret til at høre om et tilbagevendende problem for mange bilejere – nemlig rustbeskyttelse. |

| Første del af besøget hos Jørns Auto var på værkstedet og i sprøjtehallen, hvor der var mulighed for at kigge lidt nærmere på sit køretøj – set fra neden. Første bil på liften var Oles gule 2CV, der blev renoveret for 6 år siden og udelukkende har kørt i sommerhalvåret. Her var der ikke antydning af rustproblemer, men anbefalingen fra Jørn vil altid være at sprøjte lidt tynd rustbeskyttelse ind i hjørner og samlinger for at forebygge rustangreb. Næste bil på liften var en 21 år gammel C5, der har været behandlet med PAVA ikke mindre end 6 gange hos Jørn. Der er ingen tvivl om, at det er årsagen til den sunde undervogn. |



| Sidste bil, der kom på liften, vat Thorsteins C1. Denne havde også en sund undervogn, men blev alligevel anbefalet en behandling efter Jørns Auto nye koncept RUST bskt. |

| Efter besøget på Victor Kolbyes Vej gik turen hjem til Jørns undervisningslokale, hvor der var dækket op med et overdådigt udvalg af smørrebrød. Efter at have forsynet sig med bordets glæder, gennemgik Jørn formål og erfaring med rustbeskyttelse. Jørn har været i branchen i over 40 år, og har igennem tiden undervist i rustbeskyttelse og udfærdiget skemaer for branchen. Efter de mange år i branchen er han blevet overbevist om, at : Citat: “En rustbeskyttelse / undervognsbehandling udført professionelt er dog langt mere. Det er et håndværk. Et individuelt stykke arbejde. Et stykke arbejde hvor omfanget tager udgangspunkt i den enkelte bil. Ikke kun bilmodellen. Men i ligeså grad den stand som bilen har på tidspunktet for behandling.” |
Tak til Jørns Auto for et lærerigt besøg.
Retur til 2026
| Svejsekursus – 1. april 2026 | ||
| Igen i år havde Stig stillet sit værksted til rådighed for en klubaften. Det var en lille sluttet skare der havde tilmeldt sig til igen at afprøve færdigheder i den ædle kunst at arbejde med jern. Ole havde taget sit “husmands” svejseværk med for at få kyndig vejledning i brug samt materialer. Da Stig først havde fundet de rigtige svejseelektroder frem, gik det bare derud af for Ole. I løbet af kort tid havde han fremstillet et flot kunstværk, der med garanti kunne stå mål med andre kunstneres værker. WEBmasteren havde været på Fredericia Messe og købt en 2CV af Peder/MIJ. Denne metalskulptur gav straks anledning til, at der måtte kunne fremstilles en MEHARI på samme måde. |

| Det kræver dog først og fremmest en skabelon samt noget computerstyret udstyr til udskæring af metallet. Dette skulle dog ikke afskrække i første omgang. Men sandt at sige bliver det nok først på “svejsekursus modul 12” eller noget i den retning, før der står en tilsvarende MEHARI som den 2CV, der ses på billedet. Men som Krumme synger “Det er ikke så svært, når man først får det lært”. |


Uden mad og drikke du’r heltene ikke.
Retur til 2026
| Klubaften – 4. marts 2026 | ||
| Årets anden klubaften bød på besøg hos Dansk Veteranbilklubs mødested på Sydhavsøerne. DVK har rundt om i landet mødesteder hos medlemmer, der har plads til medlemmerne kan samles om kaffebord og ofte har en mindre eller større samling biler og måske et værksted. Dette holder absolut stik hos Thomas og Henrik, der har masser af plads og en del engelske biler – primært af mærket Morris. Flere af bilerne har deltaget i TV udsendelser som f.eks. Krønikken, hvor Henrik nogle gange har fungeret som stand-in chauffør. Derudover består samlingen af en del Ford A modeller, da Henrik i mange år har været en aktiv person i Ford A klubben. Aftenen bød efterfølgende på en hyggelig snak over kaffebordet, hvor vi udvekslede erfaringer med hensyn til vore klubber. Der skal lyde en stor tak til DVK Sydhavsøerne for et spændende besøg. |

Retur til 2026
| Klubaften – 4. februar 2026 | ||
| Årets første klubaften på den nye måde med besøg hos et medlem trak ikke det store antal medlemmer. Men det skyldtes uden tvivl den bidende kulde med en kraftig østenvind og udsigten til en rigtig snestorm. Men det holdt ikke en lille trofast skare fra at trodse kulden. Jette og Niels i Rødby havde åbnet deres skønne hjem til en kop kaffe og hjemmebag. Snakken gik rundt om bordet og vi fik indblik i Jette og Niels’ interesse for Frankrig og specielt køretøjer med >> på fronthjelmen. Niels har helt fra barndommen været omgivet af B11, ID og DS. Hans far købte allerede i 1956 sin første D-model og blev i familien lidt upopulær, da hans D-model ved en barnedåb trak mere opmærksomhed end barnet. |

| Som det sig hør og bør, når man er på besøg hos en “landmand”, skal man selvfølgelig også ud og besigtige bedriften. Niels har en lille “hule” ude i ladebygningen, hvor han har sin DS stående blandt mange andre effekter, der viser hans interesse for teknik. Da han ligeledes har været lastbilvognmand, har han arvet en større samling modeller af forskellige lastbiler. Det skal lige nævnes, at han i sin tid havde VOLVO som sit favoritmærke. |

| Niels’ hule rummer masser af effekter, der på hver sin måde leder tankerne hen på Citroën og Frankrig samt andre lande mod syd. Lande der er besøgt mange gange. Tak til Jette og Niels for en hyggelig aften. |

Retur til 2026
| Jubilæumsarrangement – 18. januar 2026 | ||
| Så oprandt dagen, hvor Sydhavsøernes Citroën Klub skulle fejre sit 50-års jubilæum. Forberedelserne var på plads og indbydelsen var udsendt til medlemmerne i god tid. 33 glade Citroën entusiaster havde meldt deres deltagelse i festlighederne. Hanne og Per havde velvilligt stillet faciliteterne til rådighed og havde i løbet af dagene inden dækket op og pyntet og gjort klar til festen. Derudover havde webmasteren tryllet lidt med noget teknik og fundet en del gamle billeder fra de forgangne 50 år. Disse billeder kørte som et billedshow i løbet af dagen, og mange sjove episoder dukkede op i løbet af dagen på lærredet. |

| Menuen stod på brunch og der var et rigt udvalg af alt til faget hørende samt juice, kaffe, the, øl og vand samt vin efter eget ønske. |










| Igennem årene har der altid været kaffe på kanden og kage til at vedligeholde kalorieindtaget. Når det alligevel nogle gange er gået galt med kageleverancen til en klubaften, har der som regel været en citronmåne på lager. Derfor var der i dagens anledning bestilt nogle særlige citronmåner – nemlig Citroënmåner i fuld størrelse. |

| Undervejs i løbet af dagen underholdt webmasteren med oplevelser i en PowerPoint fremvisning, hvor han fortalte om hvordan han er blevet vaccineret med Citroën bacillen. Det hele startede med, at familiens nabo var en rigtig landlæge, der kørte i en sort Citroën B11. Samtidig var der flere 2CV modeller på den herregård, hvor han voksede op. Sidenhen kom der igennem tiden flere 2CV varevogne i familien, hvoraf den sidste startede med at være webmasterens første bil. |






| På PowerPoint præsentationen kunne han bl.a. vise brevet dateret 2. juni 1976 – altså godt og vel 4½ måned efter stiftelsen af klubben – der bekræftede indmeldelse som nummer 69. Dette medlemskab har holdt ved lige siden, og det var derfor en stor fornøjelse for formand Jacob at kunne offentliggøre, at i dagens anledning kunne webmasteren kalde sig for æresmedlem nummer 3 i klubbens historie.. |

Retur til 2026
50-års jubilæum
| 50-års jubilæum | ||
| Der er den 13. januar 2026 gået 50 år siden en gruppe Citroën entusiaster i det daværende Storstrøms Amt satte sig sammen og dannede Sydhavsøernes Citroën Klub. Som der står i den daværende folder, der skulle logge ligesindede til at melde sig ind i klubben, så forventede man, at klubben på sigt skulle ændre navn. Sådan er det ikke gået, for navnet hænger stadigvæk ved efter 50 år. |

Retur til 2026
